יום שלישי, 17 ביולי 2012

מה עשיתי??

שלום רב,
אחיין שלי בן שנה, כל היום מלמל שטויות ויודע להגיע: "אבא" "אמא" ו- "מה עשיתי?".
הבחור מתרוצץ בבית ושואל כל הזמן "מה עשיתי?". צעצוע נופל על הרצפה - "מה עשיתי?" , מישהו נכנס הביתה - "מה עשיתי?"....

למה אני מספר לכם את זה ? כי ככה לפעמים אני מרגיש בתקלה...

לאחרונה קיבלתי טלפון ב- 2 בלילה מלקוח עקב תקלה משביתה במערכת הייצור שלו (הלקוח חבר בשירות ה- dbace 24 * 7 שלנו בוראסיטי כך שהוא גם הרגיש בנוח להתקשר אליי בשעה זו...) , שניסיתי להבין מהלקוח מתי התקלה התחילה ומה השתנה בבסיס הנתונים ? הלקוח לא יכל לענות לי מהסיבה כי מדובר בשרת בסיס נתונים עמוס בשינויים וגרסאות שמתרחשים מידי יום, ולצערו השינויים לא עוברים דרכו כך שהוא גם לא יודע מה השתנה...

כאשר אני ניגש לתקלה אצל לקוח ש"פתאום" מתרחשת, אני דבר ראשון שואל את הלקוח "מה עשית?" ואם אני בתקופת הפסח "מה נשתנה?". הסיבה לכך פשוטה - בדרך כלל תקלה לא מתרחשת "פתאום".  כבר קרו לי מקרים אצל לקוחות שמישהו שינה הגדרה בהגדרות השרת וכעת אי אפשר להתחבר לשרת, מישהו שינה הגדרה בצריכת cpu וזיכרון או לחילופין הוסיף אינדקס מסויים וכעת יש בעיות בזמני התגובה. מישהו מחק פרוצדורה או הוסיף עמודה לאחת הטבלאות וכעת האפלקיציה נופלת... ועוד המון דוגמאות...

ביום יום אנו עושים שינויים בהגדרות השרת ובסכמת בסיסי הנתונים, כמובן שכולנו בודקים הכל
בסביבת Test (מקווה שיש לכם..) אבל עדיין ישנם מקרים בהם שינוי מינורי בטבלה X יכול להשפיע על מערכת Y... או שמבוצע אצלכם הרבה שינויים וקשה לכם לעקוב אחריהם.

לטובת העניין מגרסת sql server 2005 ב- SQL Server Management Studio יש לנו 2 דוחות אשר להפתעתי לא כולם מיודעים אליהם - דוחות אשר מציגים את כל השינויים שהתרחשו בתקופה האחרונה באינסטנס ברמת התשתית וברמת הסכמה.

הדוחות נימצאים בתפריט הדוחות שב- SSMS וניתן להגיע אל הדוחות בדרך הבאה:


כפי שתראו בתפריט ישנם 2 דוחות רלוונטים :
1. Schema Changes History
2. Configuration Changes History

דוח  Schema Changes History מציג את השינויים האפליקטיביים שהתרחשו בתקופה האחרונה (שינוי טבלה, פרוצדורה, אינדקס וכו'...) כמובן כולל פרטי בסיס הנתונים בו בוצע השינוי, שם האובייקט, מהות השינוי, מי שינה? ומתי...

הדוח השני - Configuration Changes History מציג את כל השינויים ברמת הקונפיגורצייה של האינסטנס בתקופה האחרונה (שינוי ב- sp_configure , שינוי הגדרות בסיסי נתונים ועוד..) כמובן כולל שם ההגדרה, ערך קודם וערך חדש, מי שינה? ומתי...

כעת מה שנותר לכם במקרה של תקלה שמתרחשת "פתאום", להריץ את הדוחות המועילים הללו ולמצוא את "האשמים".

בהצלחה!!
http://blogs.microsoft.co.il/blogs/itaib/archive/2012/07/17/1159994.aspx

אין תגובות: